16 september 2017 - 18 februari 2018

Sticky Business


Je kunt likken aan kunst, er groeien stalagmieten van bijenwas in het museum en je komt te weten waarom er in Mexicaanse kerken veel cola gedronken wordt. Van 16 september tot en met 18 februari 2018.

Suiker, love it or hate it

De een gebruikt de zoetmaker om belangrijke gebeurtenissen te vieren, terwijl de ander suiker als vijand ziet. Hemels of hels, suiker roept bij vrijwel iedereen iets op. Voor de grote tentoonstelling Sticky Business - De verleiding van suiker in het Stedelijk Museum Schiedam nodigde eetontwerper en gastconservator Marije Vogelzang een groot aantal internationale kunstenaars uit.

Ze maken werk om blij van te worden, een metersgroot snoeplandschap om verlekkerd doorheen te lopen of een vrolijk filmpje van mensen die naakt in een taart gaan zitten Het Britse duo Bompas & Parr filmde deze nieuwe trend die sploshing. Tegelijkertijd gaat het over grote thema’s in relatie tot suiker als corruptie en slavernij.

Likken aan kunst

Bezoekers kunnen ook likken aan kunst. De vrouwenbeelden van de Australiër Joseph Marr smaken naar cola, fanta, drop en framboos. En op verschillende plekken ruikt het naar snoep, chocolade, gebrande suiker en bijenwas. In de loop van de tentoonstelling transformeren sommige kunstwerken. Uit het werk van de Zwitser Jonas Etter druppelt gebrande suiker op de grond. De stalagmiteen van bijenwas van Driessen & Verstappen groeien juist dankzij een druppelmachine aan het plafond.

Wetenschappelijk onderzoek

Wat opvalt is dat de kunstenaars geen partij kiezen vóór of tegen suiker, vertelt Marije Vogelzang. De afgelopen jaren ontwikkelde ze zich tot internationaal eetontwerper, een titel die ze zelf bedacht voor werk dat nergens ter wereld werd gedaan. Vogelzang is ook hoofd van de afdeling Food Non Food aan de Design Academy in Eindhoven. Haar keuze viel op kunstenaars die zich door voedsel laten inspireren. Hun werk is soms luchtig maar gaat ook de diepte in, bijvoorbeeld bij het Industrial Candy Design over het wetenschappelijk onderzoek naar de beleving van snoep.

Sticky business

De Britse kunstenaar Roland Hicks laat het ongemak zien. Hij schildert kauwgom onder je schoen, letterlijk sticky business. De politieke sticky business komt aan bod bij de Rotterdamse kunstenaar Helmut Smits die water uit cola destilleert. Daarmee wijst hij op het bizarre feit dat er op sommige plekken ter wereld meer cola dan water voorhanden is. De installatie zal tijdens de tentoonstelling op aangegeven tijdstippen werken.

Wc-papier

De Italiaanse fotograaf Dan Bannino overgiet zijn foto’s met een soort Oude Meesters-sausje en maakt stillevens met dieetproducten van beroemdheden. De rollen roze wc-papier vallen op. Zangeres Beyoncé zou er bij zweren. In een bioscoopruimte draait een film van L.A. Raeven, de tweelingzussen die hun broodmagere lichaam gebruiken bij hun performances. Elders komen de feeders aan bod, mensen die (seksueel) genot beleven aan het voeden of gevoed worden.

Cola in de kerk

Tijdens de tentoonstelling kom je ook van alles te weten over snoep in verschillende culturen. Zo drinken mensen in sommige Mexicaanse kerken veel cola. De boeren die ze daardoor laten zouden de heilige geest bevrijden.

Na de tentoonstelling kunnen bezoekers in de voormalige kapel van het museum te biecht gaan. Wat is je verhouding tot voedsel? Heb je iets op je lever dat je wilt delen? Of wil je iets anders kwijt?

In één van de museumzalen krijgen studenten van de Design Academy tijdens de tentoonstelling ook les. Bezoekers kunnen daar gratis naar toe. Er is ook een uitgebreid randprogramma. Houd de website in de gaten voor deze activiteiten.

Fotografie: Jo Duck