1 juni 2020 - 4 oktober 2020

echte troostkunst

Eind april verschenen ze voor het eerst in het straatbeeld: affiches met Troostkunst uit Schiedam. Mensen plakten ze massaal achter het raam. De originele kunstwerken van 50 Schiedamse kunstenaars hangen in nu het museum.

Waar: Stedelijk Museum Schiedam, Hoogstraat 112
Wanneer: Van 1 juni t/m 4 oktober
Openingstijden: Di t/m zo 11 - 17
Check de website

Deelnemende kunstenaars
Adrianus, Albert de Bruin, Aldo Hoeben, André Pielage, Ankie Manders, Annemarie van Grinsven, Annemarie van Ulden, Atelier LAK, Bo-Danique Bloem, Bram Uil, Carolina Koster, Dick Berckenkamp, Diederik Klomberg, Esther van der Eerden, Esther van Duffelen, Esther Zitman, Frans Huisman, Frieda Mellema | lab 71, Gerrit Bruins, Henny van Leeuwen, IAMTHEVISUALIST, Inge Hoefnagel, Inge van Haastert, Isra Páez, Jacques Tange, Jeffrey Burger, John Middelkoop, Jolande Bosch, Klowntjepiet, Margi Geerlinks, Marian Langelaan, Michalina Malolepsza, MilleLuci, Mirjam van den Haspel, Nancy Roeters, Nikolaj, Paul de Graaff, Pien Senders – Westerveld, Rob van der Ven, SAGE, Sander Groen, Sarah van der Pols, Sasha Zuidam, Sebastiaan Straatsma, Sjef van Duin, Theo Gootjes, Tobias Lengkeek, VELD & VAAS, Vivian Ammerlaan, Willem den Broeder, Yvon Koopman, Jolande Bosch.

Diversiteit
De kracht van de tentoonstelling schuilt in de diversiteit. Er zitten schilderijen en foto’s bij, maar ook collages, driedimensionale beelden en werken met tekst. Aldo Hoeben maakte letterlijk een bakkie troost: een kopje koffie. Jacques Tange schilderde een interieur met een poes. En er is de omhelzing van Sarah van der Pols. Onder de titel Zij die neemt en geeft stuurde Diederik Klomberg een beeld in van de natuur.

Hulp
De gemeente Schiedam bestelden bouwhekken met vier troostkunst-affiches rond het bouwproject Parkweg Midden en stelde meer dan dertig billboards gratis ter beschikking voor de periode 5 mei t/m 15 juni 2020. De Ketelfactory en andere culturele organisaties hingen de posters als een soort behang voor de ramen. En online ging het ‘een beetje’ viral, merkte Carasso. ‘Het deed denken aan onze campagne bij de Museumprijs die we vorig jaar rond dezelfde tijd hadden. Ook toen schoten heel veel mensen in de stad ons te hulp.’