Seda van der Spek maakt theatershows

Ze is één van de onzichtbare krachten die in de coulissen op het toneel van Theater aan de Schie bij theatershows zorgt voor de juiste decors op het juiste moment. Seda van der Spek (27) bedient als theatertechnicus maar liefst 48 ‘trekken’. Daaraan hangen de grote doeken die bij elke theaterproductie zorgen voor de achtergronden op het toneel.

Bijna 10 jaar geleden kwam ze als stagiaire bij Theater aan de Schie terecht. De tengere Seda staat er inmiddels haar mannetje in de mannenwereld van theatertechniek. Tijdens de voorstelling werkt ze onzichtbaar op het toneel achter een grote computer waarmee ze alle trekken bedient. “De enige functie in het theater die het gezelschap niet zelf mag bedienen! Ik heb hiervoor een opleiding gehad.” Via een headset houdt ze contact met soms wel 6 technici van wie ze een ‘go’ krijgt voor de changementen: de veranderingen op het podium als er een nieuwe acte start of de sfeer moet veranderen.

Grote theaterproducties

Aan elke ‘trek’ kan maar liefst 300 kilo decor hangen. “Met 48 trekken kunnen we hele grote theaterproducties aan. Wij hadden als één van de eerste Nederlandse theaters een computergestuurde trekkenwand die je helemaal in de computer kunt voorprogrammeren”, vertelt Seda trots. Via de opleiding Podium- en Evenemententechniek aan het Grafisch Lyceum Rotterdam koos ze als tiener al voor een “niet saaie baan op een kantoor achter een computer” én voor het theater. Seda: “Bij poppodia is het wat rauwer en mag je snoeren zien liggen. Ik houd ervan dat hier alles super netjes en onzichtbaar moet zijn. Je mag de droom van de theaterbezoeker niet verstoren met decorstukken.”

Lange dagen

Seda werkt 36 uur per week, soms verdeeld over 3 dagen van 12 uur lang. “Bij een complexe theaterproductie beginnen we al om 9 uur ’s morgens en gaan we door tot middernacht. Ik zet als eerste het toneel open, zet de trekkenwand aan en ontvang het theatergezelschap met de vrachtwagen. Dan drinken we koffie en nemen alles samen door. Je moet de dag goed beginnen!”

Nauw samenwerken

Ze vertelt bevlogen over de kapindeling (“waar hangen welke decorstukken?”), het lichtplan en de ‘afstopping’: het inhangen van de coulissen, decorstukken, het licht en geluid waaraan tot 5 uur wordt gewerkt. “Daarna eten we samen met het gezelschap een hapje. Om half 7 gaan we soundchecken, de vloeren dweilen, etcetera. Om 8 uur begint de voorstelling. Na de voorstelling ruimen we meteen alles op. Als om middernacht alles weer in de vrachtwagen zit, drinken we samen nog wat.

Het leukste? “Ik krijg er telkens weer heel veel energie van als het met een ingewikkelde voorstelling weer helemaal is gelukt!”

Seda van der Spek

 Interview: Janet van Huisstede
Foto: Jan van der Ploeg