Jolande Bosch maakt … atelierkennis

Kunst kan leuk zijn om aan de muur te hangen. Professionele kunstenaars zorgen echter niet perse voor ‘iets leuks’ maar voor een spiegel van de tijdgeest, via bijvoorbeeld beeldende kunst, interieur-design, theater, muziek of ballet. Dr. Jolande Bosch (40 jaar) is beeldend kunstenaar, academiedocent en onderzoeker.

Ze geeft les aan master-studenten op 2 opleidingen van het Piet Zwart instituut. Daarbij richt ze zich niet op het eindresultaat van de kunst, maar meer op de processen in de praktijk. Zoals een ondernemer moet leren kijken naar zijn eigen manier van ondernemen, leiding geven en strategie-ontwikkeling, houdt Jolande afgestudeerde kunstenaars en kunstdocenten voor: hoe bewandel jij als kunstenaar jouw zoektocht naar de kunst die jij wilt maken. En kan dat ook anders?

Jolande’s eigen beeldende werk bestaat uit geënsceneerde foto’s die ze handmatig bewerkt en digitaal opblaast. Verhalen uit haar leven brengt ze op poëtische wijze samen met het wereldnieuws. Bladerend door de doos met vooral vierkant werk, valt op dat alles een kwetsbare uitstraling heeft. Zo ook de Gouden Traan die ze ontwikkelde als prijs voor het Suikerzoet Filmfestival. Met pARTners galerie exposeerde ze in februari nog op de Rotterdam Contemporary Art Fair in het World Trade Center Rotterdam.

Systemen

“Ik daag mijn studenten uit om rebels te zijn, om zichzelf telkens via nieuwe vragen opnieuw uit te vinden,” lacht Jolande. “Door de verwevenheid van de persoonlijkheid van de kunstenaar met zijn werk, is afstand nemen vaak lastig. Je moet constant inzoomen, uitzoomen en herhalen. Innovatie wordt algemeen gewaardeerd, maar wordt in de kunst vaak niet begrepen. Hoe luidruchtig wil jij je kunstenaarschap inkleuren? Daarom ben ik gaan onderzoeken hoe kunstenaars hun artistieke afwegingsproces maken en maak ik als ateliertheoreticus nu kunstkennis over emotionele en productieve systemen.”

Studies

Jolande studeerde in 1998 als beeldend kunstenaar af aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. In 2003 rondde ze haar vervolgstudie Design Management af, en vertrok voor haar Master Beeldende Kunst naar de Engelse Northumbria University. Daarna begon ze in 2005 aan haar Promotieonderzoek waar ze in 2009 slaagde met haar proefschrift ‘Het strategisch atelier: de beoordeling van de besluitvorming in de kunstpraktijk’. Inmiddels heeft Jolande Bosch met een man, 2 kindjes en drie deeltijdbanen aan verschillende kunstopleidingen, een druk leven.

Lesgeven

Lesgeven is haar perfecte voedingsbodem: “De kunstenaarspraktijk verandert continu en snel! Kunst is een grote maatschappelijke beweging die vrijheid nodig heeft om de vernieuwing van de wereld mogelijk te maken, subtiel en menselijk. Ik wil mijn studenten de bravoure bijbrengen om gebaseerd nieuwe koersen in te slaan.” Daarom geeft ze nu o.a. les aan het Piet Zwart Instituut in Rotterdam aan studenten die hun Master Kunsteducatie willen halen: “Dit zijn al geweldige leerkrachten, zoals het hoofd Educatie van Boijmans. Ik geef ze les in praktijkonderzoek.” Daarnaast doceert ze ontwerpers bij hun Master Interieur Architectuur, Onderzoek en Ontwerp, en geeft ze theorielessen over Kunst en Dans aan Codarts. Aan Rotterdam Academie begeleidt ze het afstudeeronderzoek Associate Degree Arts & Crafts.

Kinderen

Jolande geniet ervan om met haar kleine kinderen naar musea te gaan en hun verwondering te zien. “Kunst krijg je van jongs af aan mee. Mijn moeder was zelf creatief en mijn vader is een echte kunstkijker, die vaak samen met mij naar musea ging. Mijn overgrootvader was huis- en kunstschilder en werd zelfs de kleurendokter van Nederland genoemd. Ik zat thuis aan de keukentafel altijd te tekenen, leerde figuurzagen van mijn vader en ben beeldhouwen gaan studeren. Kunst verrijkt je leven.”

Werken van Jolande

Twee werken van Jolande Bosch zelf: links de Gouden Traan die ze ontwierp als prijs voor het Suikerzoet Filmfestival en rechts Ice Relic 0010.

Interview: Janet van Huisstede
Foto: Jan van der Ploeg