27 februari 2021

Ontmoet & Groet Sarah van der Pols

Waar: Gewoon thuis, vanuit Stedelijk Museum Schiedam
Wanneer: Za 27 februari 
Hoe laat: Van 14 - 15 u
Gratis tickets: Aanmelden via rsvp@stedelijkmuseumschiedam.nl Je krijgt een Zoom-link in je mailbox.
Check ook de website

 

Een tekening heeft een eigen wil en dat is soms best lastig en spannend, aldus kunstenaar Sarah van der Pols. Wat voor werk maakt ze? En waar laat ze zich door inspireren? Daar kom je achter tijdens deze Ontmoet & Groet waarbij ze stilstaat bij haar werk in de collectie van het Stedelijk Museum Schiedam. Grote kans dat je daarna anders naar haar werk kijkt.

Amae

7 werken van Sarah maken deel uit van de collectie van het Stedelijk Museum Schiedam. Amae 23 (2010) is daar een van. Amae is een Japans woord en kun je vertalen met een emotie: ‘fijne afhankelijkheid’. Amae 23 is de figuur die ligt te slapen… hij wordt langzaam wakker - is het wel een man of een vrouw? Of gaat het daar niet over?

Kunstlogé

Haar werk Amae 23 uit de museumcollectie logeerde de afgelopen maanden als Kunstlogé bij verschillende Schiedammers thuis. Ze konden er een week van genieten waarna zij het doorgaven aan een andere Schiedammer. Tijdens de Ontmoet & Groet vertelt Van der Pols wat dit project voor haar betekende. Ook komt een van de deelnemers aan het woord.

Danswereld

Sarah van der Pols woont en werkt in Schiedam. Er gaat een uitgebreid maakproces aan haar werk vooraf, vertelt ze. ‘Ik werk met vaste modellen die vaak uit de danswereld komen. Een model moet echt passen bij de atmosfeer van mijn tekeningen en het moet ook samen klikken. Meestal weet ik ongeveer wat ik wil laten zien in een serie en overleg ik dat.’

Roetkaars

Als het model eenmaal op papier staat is de volgende stap dat ze een brandende roetkaars onder de tekening houdt, waardoor er roet op de tekening ontstaat. Een roetkaars is een hele dunne opgerolde draadkaars die speciaal is ontwikkeld voor de grafiek- en etswereld om etsplaten te roeten. Haar vader zat in het vak, vandaar…

Spannend

Met een gum ‘tekent’ ze vervolgens in het roet. Samen met accenten van bladzilver en borduursel vormt dit het eindresultaat. ‘Dat roeten pakt iedere keer anders uit en bepaalt het verdere tekenproces. ‘Dat gaat niet altijd zoals ik dat wil’, bekent ze. ‘De tekening heeft een eigen wil, een eigen identiteit, en dat is soms best lastig en spannend.’

Foto: Sarah van der Pols aan het werk in haar atelier. Fotografie: Gabriëlle Kok
          Sarah van der Pols, Amae 23, 2010. Collectie Stedelijk Museum Schiedam


Aanmelden