28 september 2019 - 22 december 2019

time [ ] travel

Je kijkt van zaterdag 28 september tot en met zondag 22 december naar werk van Miho Kajioka en Rens Horn.

Rens Horn

Rens Horn laat met zijn foto’s intrigerende, poëtische en intieme beelden zien. Hij fotografeert voornamelijk tijdens zijn vele reizen, en roadtrips met zijn motor. Sommige afdrukken zijn gerafeld; soms worden delen van de afdruk niet ontwikkeld. Deze eigenschappen vestigen de aandacht op het proces om ze te maken.

Rens Horn valt op door de fantasierijke taal die hij in zijn werk ontwikkelt heeft. Hij werkt het liefst met analoge technieken in de donkere kamer in zijn atelier. Voor hem is de analoge fotografie magisch. Door de chemische processen te manipuleren, experimenteert hij met de grenzen van de analoge technologie. Hij werkt met verschillende soorten fotografisch papier, soms heel zeldzaam, en bewerkt de foto’s in de donkere kamer om zo opmerkelijke resultaten te bereiken. Elke foto is een werk op zichzelf.

Het proces van het maken is naast de afdrukken, ook zichtbaar in de lijsten die hij vaak zelf maakt. Na het afdrukken van de foto voegt hij teksten, krantenknipsels of andere elementen aan de afdruk toe. Deze teksten, van hemzelf of van bekende schrijvers en geleerden, benadrukken de poëzie van het beeld; ze creëren ruimte om na te denken en verschillende betekenissen aan de afbeelding toe te voegen. “Maar”, benadrukt hij, “uiteindelijk is het kijken zélf het belangrijkste.”


Miho Kajioka

Miho Kajioka (born 1973, Japan, lives in Kyoto) studied fine art in the United States and Canada and started her career as a journalist in her native country Japan. It was after the 2011 earthquake and tsunami that Kajioka was reconnected to her photographic art.

Two months after the disaster, while reporting in the coastal city of Kamaishi, where over 800 people died, she found roses blooming beside a blasted building. That mixture of grace and ruin made her think of a Japanese poem:

In the spring, cherry blossoms,
In the summer the cuckoo,
In autumn the moon, and in
Winter the snow, clear, cold.

Written by the Zen monk Dogen, the poem describes the fleeting, fragile beauty of the changing seasons. The roses Kajioka saw in Kamaishi bloomed simply because it was spring. That beautiful and uncomplicated statement, made by roses in the midst of ruin, impressed her, and returned her to photography.

The photos presented, span Kajioka’s adulthood, including pictures she took while living abroad, as well as scenes she captured in Japan after the disaster. The little pictures of a flower, or a running boy, are scenes from daily life, as it is. These fragments of her life, from various periods and against changing backdrops, are not so different from each other, and the differences that remain aren’t important. Happiness, sadness, beauty and tragedy only exist in our minds. Things are just as they are.

Since 2013 Kajioka’s work has been exhibited in France, the Netherlands, Colombia, the United Kingdom, Italy, Germany and Spain.