3 maart 2018 - 10 juni 2018

JAN HENDERIKSE - ALLES OF NIETS

Jan Henderikse maakt alledaagse en radicale kunst. Zijn installaties en tableaus bestaan uit verpakkingsmaterialen en afgedankte gebruiksartikelen. Soms oogt het leeg, dan weer overdadig: Alles en Niets. Te zien van 3 maart tot en met 10 juni.

Het is voor het eerst in meer dan een kwart eeuw dat het werk van Jan Henderikse (Delft, 1937) in Nederland op zo’n grote schaal is te zien.

Kratjeswand

Jan Henderikse - Alles en Niets bevat werk van privéverzamelaars en Nederlandse en Duitse musea. Uit de eigen collectie komt Kratjeswand, dat de kunstenaar in 1962 voor de Nultentoonstelling in het Stedelijk Museum Amsterdam maakte. Het is meerdere keren getoond, onder andere in het Guggenheim Museum in New York.

Wilhelmus

Het werk van Henderikse is onnadrukkelijk en heeft nauwelijks een persoonlijk handschrift. Zo eigent hij zich aan het begin van de jaren zestig het Wilhelmus toe door een geschreven versie van het volkslied te signeren. Hij verklaart alle artikelen uit de Hema tot kunst en betitelt ook een filiaal van het warenhuis als kunstwerk.

The Handshaking Captain

Vanaf het midden van de jaren zeventig maakt Henderikse films en installaties van gevonden en afgekeurde foto’s. Hij is een van de eerste kunstenaars die daar de kwaliteit van ziet. Op foto’s die hij uit een container vist, zien we de kapitein van een cruiseschip die de vele bezoekers aan boord verwelkomt: The Handshaking Captain (1985).

Nul

Bij het werk van Henderikse vervagen de grenzen tussen kunst en werkelijkheid. Het is geworteld in nul, een belangrijke internationale kunststroming. Door zijn radicale aanpak en het gebruik van verschillende media heeft het ook te maken met Nouveau Realisme, Pop Art, Fluxus, conceptuele kunst en Appropriation Art.

Programmering

Alles en Niets past in de serie tentoonstellingen die het Stedelijk Museum Schiedam wijdt aan kunstenaars van de nulgroep en hun opvolgers. Op het programma stonden eerder de tentoonstellingen nul = 0, de Nederlandse nulgroep in een internationale context (2011), herman de vries – all (2014), De werkelijkheid van Jan Schoonhoven (2015) en Eye Attack, Op Art en kinetische kunst (2016).

Fotografie: Oscar van Alphen/Nederlands Fotomuseum.