22 april 2018 - 20 mei 2018

DON’T BREAK THE MOULD

Van zondag 22 april tot en met zondag 20 mei kijk je naar werk van Aldo Hoeben en Rob van der Ven. Mallen in een breed perspectief.

In 1876 werd Rodin valselijk beschuldigd van surmoulage, d.w.z. het afgieten van menselijke lichaamsdelen. Het gebruik van echte lichamen, was ondenkbaar! De ambachtelijke kunde van kunstenaar vond men essentieel. Maar tijden veranderen.

Kunstenaars en uitvoerders maken al sinds mensenheugenis gebruik van mallen om (delen) van hun werk te maken, vormen strak vorm te geven, vormen te herhalen, een grotere oplage te maken, een specifieke techniek of materiaal toe te passen of om herkenbare elementen in te voegen.

Maar wat is een mal? Wat kan een mal? Gebruik je bij het zeefdrukken een mal, of bij een ets? Is een werk nog uniek als het uit een mal komt? Doet dit er überhaupt toe?

Kunstenaars en uitvoerders tonen hun 2D en/of 3D werken en de bijbehorende mallen.

Aldo Hoeben

Aldo Hoeben (1975) houdt zich sinds 1995 bezig met het vastleggen van perspectieven in panoramische fotografie.
Rond 2004 begon hij proactiever het perspectief te manipuleren in zijn fotografie; doordat hij de regels van het perspectief kent kan hij ze buigen en zo het perspectief naar zijn hand zetten. Sinds 2006 maakt hij projectie-installaties waarbij perspectief-manipulaties een grote rol spelen.

Aldo werd in 2011 deelnemer van Stichting KunstWerkt en maakte van 2011 t/m 2016 deel uit van de expositiecommissie. In 2017 trad hij toe tot het bestuur. Bovendien legt hij alle exposities vast voor de website ExpoGemist.nl en verzorgt hij de website.

Rob van der Ven

Na de kunstacademie van Tilburg heeft hij zich op de Rietveld academie helemaal op het glas toegelegd, de uitdaging van de technische voorwaarden van het weerbarstige materiaal blijven hem nog steeds boeien. Zijn werk heeft vele lagen. De letterlijke verbeelding van mensen die voor iedereen te zien en te begrijpen is is duidelijk, vaak zitten in zijn werk echter ook uitdagingen, beloningen voor de oplettende toeschouwer of verwijzingen naar sociale of morele dilemma’s.

De laatste jaren toont hij 2 tot 3 keer per jaar publiekelijk zijn werken, dit is ook zijn streven, ideeën zijn er genoeg, maar de tijd om ze uit te voeren is het probleem.