Rob Batenburg maakt … molens

De herbouw van Molen De Nieuwe Palmboom in 1989, waarin nu ook het molenmuseum is gevestigd, was voor Rob Batenburg (63) en zijn collega de 1e klus als Restauratiewerkplaats. Inmiddels werkt Rob met een grote groep vakmensen aan de 8 Schiedamse molens, Rotterdamse kerktorens en Zuid-Hollandse en Zeeuwse molens vanuit de Elzensteeg.

Rob Batenburg studeerde aan de Technische Hogeschool Delft Weg- en Waterbouw. Maar toen hij als vrijwilliger ‘wel een keertje wilde helpen’ om molen De Vrijheid schoon te maken, sloeg de vonk over. Rob raakte geboeid door molens met hun prachtige maalsystemen, houtwerken en de vele zolders.

“Ik ben overal molens gaan bezoeken en mee gaan lopen met de molenmaker op De Vrijheid. Van de molenaar leerde ik daar malen. We maalden wel 15 ton graan per week en hielden zo geld over voor restauratie. Toen er via acties geld kwam om De Nieuwe Palmboom te herbouwen, wilde ik dat wel heel graag zelf doen en hebben we de Stichting Restauratiewerkplaats opgericht.”

Originele materialen

Inmiddels mogen Rob en zijn 5 vaste collega’s trots zijn op de vele projecten die ze al hebben gerealiseerd. Naast de vele molens en torens, bouwden ze bijvoorbeeld ook het hele interieur van de branderij van het Jenevermuseum. “We restaureren, dus maken zoveel mogelijk gebruik van originele materialen, die we opslaan in een loods aan de Noordvest.”

Hij benadrukt: “We werken op projectbasis met uitzonderlijke vakmensen, zoals een smid, schilders, rietdekkers, timmerlui en loodgieters. Ze zijn zich heel bewust van de materialen van de oorspronkelijke bouwers. En we leiden veel jongelui op tijdens stages. Het is mooi dat jongeren de schoonheid van dit vak inzien.”

Zoons in het vak

Opgevoed met het respect voor restauratiematerialen en de spanning van het vak van molenaar, hebben 2 zoons van Rob de vakrichtingen van hun vader gekozen. Erik is nu molenrestaurateur in Denemarken, zijn tweelingbroer Bas werkt bij Rob in de Restauratiewerkplaats.

Innovatief uitvoeren

Ook al wordt er met oude materialen gewerkt, het vakgebied wordt wel innovatief uitgevoerd. “Zo waren de kunstwerken van Kees Fransen, de houten appels die langs de Heemraadssingel in Rotterdam liggen, van binnen helemaal verrot,” vertelt Rob.

“We wilden ze exact namaken zoals de kunstenaar dat had gedaan. Dus hebben we een totale 3D-scan gemaakt van alle plakken hout die aan elkaar de appels vormden. Die hebben we in tekening gebracht, geprojecteerd met een beamer, exacte mallen gemaakt, en de plakken hout gezaagd van hetzelfde hout als Kees Fransen. Nu liggen ze als complete appels weer op hun plek.”

Interview: Janet van Huisstede
Foto: Jan van der Ploeg