Marc Groenendijk maakt … reuzen-raderen

Big Wheels in Londen, het Dubay I van 260 meter hoog? Of op Staten Island in New York van 180 meter hoog. Wie ontwerpt het grootste reuzenrad ter wereld? Ja echt … het Schiedamse bedrijf KCI!

Kijk over de schouder van Marc Groenendijk (41 jaar) mee naar projecten die de medewerkers van ‘KCI – the engineers’ ontwerpen en je mond valt wijd open. Gigantische windplatforms op zee, hele windsteden op land in China, boorplatforms voor olie en gas in de Noordzee en voor de kust van Brazilië.

Voor Marc – “managing director, maar van huis uit een engineer” - zijn alle ‘klussen’ bij KCI een uitdaging en een manier om weer wat nieuws te ontdekken: “Zo leren we in Dubai dat je daar nooit tegen een klant zegt dat iets niet kan. Wel dat het ànders kan. Dat prikkelt je creativiteit!”

Marc studeerde werktuigbouwkunde aan de TU Delft, werkte als engineer aan staalconstructies en begon in 2005 bij KCI als senior engineer. Inmiddels leidt hij de ruim 100 KCI-medewerkers, maar liever ziet hij zichzelf als een teamplayer die met zijn engineers naar out-of-the-box oplossingen zoekt.

“Dingen maken is geweldig! Mijn eerste klus hier was het uitwerken van het Edward Heerema Pioneering Spirit megaschip dat boorplatforms van zee kan verwijderen. Ik herinner me nog het ultieme kick-moment wanneer je je ontwerp kunt voelen en aanraken, en ziet dat alles wat je samen hebt bedacht ook echt werkt!” Als teamplayer werkt Marc over de hele wereld ook samen met andere Schiedamse bedrijven, zoals aan het reuzenrad in New York met Mammoet en Huisman.

Buigend staal

Samen met zijn planners en engineers analyseert hij problemen die staalconstructies tegenkomen, zoals stromingen in de oceaan, enorme golfslagen op zee en windhozen aan land, die veel vergen van de buigzaamheid van staal. “We berekenen het dynamisch gedrag oftewel vermoeiingsgedrag van staal. Als je een paperclip vaak genoeg heen en weer buigt, breekt hij. Dat mag met een bouwwerk als een reuzenrad niet gebeuren!

Wij vertalen berekeningen naar 3D-tekeningen waar je doorheen kunt lopen. Zo kun je ook bekijken of je het goed kunt onderhouden en onderdelen kunt vervangen. En je wilt nu ook weten of het duurzaam is. Kun je het demonteren en wellicht ooit hergebruiken?”

Al 6 ‘big wheels’

In 1987 begon KCI in Schiedam met het ontwerpen van boorplatforms. “10 jaar geleden maakten we de logische stap naar de offshore wind-industrie, want die speelt ook op zee. Nu werken we aan hele winddorpen op zee. Tegelijkertijd werden we toen benaderd om mee te denken over het reuzenrad The Londen Eye. Door dat succes mochten we het Berlijn Wheel gaan ontwerpen. Dat is door de crisis nog niet gebouwd, maar de bouwbestemming ligt er nog steeds!”

Inmiddels heeft KCI al 6 wheels ontworpen. Het Dubay I (zeg EYE) is nu volop in aanbouw. “Onze trots! Het grootste en hoogste rad: 260 meter. Op Staten Island in New York wordt nu een kleiner rad op basis van diezelfde principes gerealiseerd. Dat is wellicht al binnen anderhalf jaar klaar.”

Samen leren

KCI doet in Dubai zowel de installatie engineering als de bouwbegeleiding. “Heel leuk! We hebben er 3 jaar aan vooruitgewerkt”, lacht Marc. “De autoriteiten in Dubai wilden een heel transparant wheel met zo min mogelijk staal. Maar daarvoor waren de grondcondities van het opgespoten eiland niet goed genoeg. We konden ook niet goed steunen met kabels. Daarom hebben we een speciale glijlager ontwikkeld. Een echte innovatie!

Nu hebben we een KCI-team continu bij de bouw aanwezig om nieuwe vragen van de werkvloer meteen te vertalen naar oplossingen. We laten onze mensen daar rouleren want zo leert heel KCI ervan. De hele wereld kijkt mee hoe we dat daar realiseren. Een wheel is echt een landmark, het spreekt echt tot ieders verbeelding.”

Interview: Janet van Huisstede
Foto Marc Groenendijk: Jan van der Ploeg