Luuk Elderkamp maakt... gezelligheid

Samen met zijn zakelijk partner Casper van Hattum (32 jaar) runt Luuk Elderkamp (30 jaar) LUCAS Drinkwinkel aan de Grote Markt. Geen winkel, maar een mooi café met een zonnig terras dat uitzicht biedt op het oude stadhuis.

Met 7 man personeel zijn ze 6 dagen per week zo’n 12 tot 14 uur open. Een intensief leven in dienst van gezelligheid. Luuk heeft in de afgelopen jaren duizenden stuks servies en pannen afgewassen voor hij eigenaar werd van dit mooie grand café.

“Tijdens mijn opleiding aan het hout- en meubileringscollege vulde ik mijn inkomen aan met baantjes in de horeca. Ik waste af bij Luden en de Mouterij en verzorgde het terras bij Van Diggelen op deze plek. De horeca beviel goed, dus toog ik naar de Hogere Hotelschool in Maastricht. Maar ik ben een praktijkmens en zwaaide na 3 maanden daar al af.”

Berg ervaring

Luuk deed daarna een berg ervaring op bij tal van restaurants: in de bediening en als bedrijfsleider bij Sjiek, bij Kip in Rotterdam en als bedrijfsleider bij Brasserie Stadhuis. Maar Luuk bleek geen restauranttype. In Dizzy in Rotterdam en bij van Diggelen in Schiedam werkte Luuk fijn samen met Casper: “Dus toen hebben we de brouwer voorgesteld om samen een café te starten in voormalig Van Diggelen. Een hele uitdaging en de start van een fikse verbouwing!”

Frisse zaak, intiem café

“We wilden een andere naam, écht iets anders, een eigen sfeer, ons eigen publiek”, stelt Luuk. “Overdag een frisse zaak waar je met genoeg licht een lekker broodje kunt eten. En ’s avonds een intiem café waar je gezellig een goed glas wijn drinkt. Die mix hebben we nu gevonden.”

Binnen kunnen 50 mensen terecht, op het terras 70 bezoekers. Op 2 april 2016 vierde LUCAS Drinkwinkel het één-jarig bestaan. Het werd, mede dankzij het heerlijke lenteweer, een groot feest met tientallen vaste klanten en een overvol terras met gezellige optredens.

Verwend voelen

“Ons geheim?”, peinst Luuk… “Dat we iedereen echt een thuis-gevoel geven. We vinden het gemeend leuk dat mensen naar ons toe komen! De sfeer wordt niet alleen bepaald door de zaak, maar ook door de mensen achter de bar. En je moet goede producten serveren. Een écht lekker biertje, een mooi belegd broodje.

Gasten moeten zich verwend voelen, weten dat ze welkom zijn. Als je het niet meent, prikken mensen daar zó doorheen.” Regelmatig gaat het personeel op cursus bij hun leveranciers. Een barista-training om de koffie van Giraffe nog beter te kunnen schenken, wijn proeven bij Van der Knaap, of thee bij Expreszo. “Want je moet natuurlijk wel weten wat je schenkt en hoe je dat het beste kunt doen.”

 

 Interview: Janet van Huisstede
Foto: Jan van der Ploeg