Jackie Habets maakt … hoeden

Precies 25 jaar geleden besloot Jackie Habets (52) haar passie te gaan volgen en opende ze haar Hoedenatelier What’s Up aan de Grote Markt in Schiedam. In 2008 kreeg ze het aanbod om haar hoedenatelier te openen in Antwerpen, pal om de hoek van het modemuseum en de beroemde Belgische modeontwerper Dries van Noten.

Daar heeft ze een prachtige tijd gehad, haar vriend ontmoet en een mooie klantenkring opgebouwd, vooral in Joodse kringen. Ook zangeressen Janet Jackson en Ruth Jacott, prinses Victoria van Zweden, prinses Laurentien en koningin Máxima dragen Jackie’s hoeden! Sinds januari 2017 is Jackie weer helemaal terug in Schiedam en geeft ze workshops en masterclasses in What’s Up, in haar pand aan de Westvest.

“Ik heb altijd iets geks met hoeden gehad”, lacht Jackie met een zacht accent. Ze komt oorspronkelijk uit Doenrade, een dorpje in de Limburgse mijnstreek. “Mijn oma wilde er altijd goed uitzien. Ze liet haar jurken door een naaister maken en paste in het kader van zuinigheid haar hoeden daar zelf op aan. Die passie heb ik dus van haar.

Ik verliet Limburg voor de docentenopleiding Textiel en Duits in Delft en belandde in Schiedam toen ik ging werken in het onderwijs. Het maken van hoeden en handschoenen liet me niet los, dus heb ik mijn know how telkens verbeterd via masterclasses bij de meesters in het vak, via de Academie de Couture, de academie in Tilburg en in een dorpje in Hongarije waar bijna iedereen handschoenen maakt.

Nu geef ik zelf masterclasses, ook tijdens de designweek in 2016 van Crafts Councel Nederland en in de Hallen in Amsterdam. Het is heel grappig om nu zelf ‘de meester’ te zijn!”

Koningin Máxima

Bloemen en hoeden vullen elkaar vaak mooi aan. Op verzoek van de Keukenhof organiseerde Jackie daar de afgelopen jaren tal van hoeden-exposities en modeshows. Daar leidde ze ook koningin Máxima rond bij het China-thema, die blij naar huis ging met Jackie’s makkelijk opvouwbare regenhoedje: handig voor in je handtas! Samen met tal van fotografen en mode- en brillenontwerpers werkt vaak Jackie samen aan portretten en reportages. “Een hoed kan je gezicht, je houding of het totaalplaatje opeens tot iets bijzonders maken.”

Theater

In Antwerpen werkte ze voor de internationale topstudenten van de mode-academie. “Ze krijgen er geen les in hoeden maken, maar moeten wel hun eigen collectie samenstellen. Ik werkte hun ontwerpen uit. Die waren soms onmogelijk, maar ook verfrissend!” Voor kindertheater De Theaterman, de musical My Fair Lady van Joop van den Ende en voor de Powervrouwen creëerde Jackie ook alle hoofddeksels.

Oude hoedenmachine

In haar jeugd waren Jackie en haar zus vaak samen aan het spinnen en weven. Ze kleurden hun wol zelf met bijvoorbeeld meekrab. Toen Jackie in 2014 in contact kwam met De Viltmannen die vilt maken van de wol van Rotterdamse schapen, bloeide er een mooie samenwerking op. Voor de tentoonstelling ‘Wat Maak Je Me Nou?’ in het Museum Rotterdam ontwierp Jackie een pet en hoed die bezoekers daar in workshops konden maken.

Ze ontdekte een antieke, maar kapotte hoedenmachine in Limburg en kwam in contact met een oude Rotterdammer die de hoedenvorm weer aan de praat kreeg. “Met dat stoomapparaat konden we weer hoeden persen van vilt. Dat is een heel oud ambacht en het zou jammer zijn als dat verloren gaat.”

Jackie geniet van het feit dat de crisis de zwaarste tijd heeft gehad en mensen zichzelf weer wat gaan verwennen. Ook met een mooie hoed of pet. “Als professionele hoedenmaker moet je ambachtelijk, creatief en innovatief zijn. Je moet jezelf telkens opnieuw uitdagen en uitvinden en telkens nieuwe materialen gebruiken. Het is een duizenden jaren oud beroep, dat zichzelf altijd weer vernieuwt.”

Traditionele technieken

Een hoed van Buntal: draperie en smockwerk. Het specialisme van Jackie is om oude traditionele technieken toe te passen in nieuw materiaal.

Interview: Janet van Huisstede
Foto: Jan van der Ploeg