Dick Jansen maakt gin

Vanaf zijn schilderij blikt de oude Herman Jansen neer op zijn nazaat Dick Jansen (62 jaar), die inmiddels veel meer maakt dan alleen jenever. Van Sonnema Berenburgh tot Joseph Guy cognac, van Notaris jenever tot Café Marakesh likeur.

Met het succesvolle Bobby’s Schiedam Dry Gin is nu een hele nieuwe snaar geraakt in de wereld van de bartenders. Herman Jansen Beverage Group heeft een ingang aan de Zijlstraat, maar de ingang naar hun Branderij De Tweeling vind je aan de Noordvest.

Dick Jansen zit in één van de oudste kamers in het enorme complex. De smalle trap met pluchen loper naar boven, de bijna museale inrichting en de oude tint groene verf onderstrepen dat dit bedrijf al sinds 1777 bestaat.

Bobby’s Schiedam Dry Gin

Sebastiaan van Bokkel (31 jaar) en zijn broer David vliegen van Bali naar Brazilië om hun succesvolle Bobby’s gin bij de luxe bartenders te introduceren. Omringd door flessen en verpakkingsvoorbeelden, vertelt Dick over hun samenwerking: “Wij produceren voor tal van merken. Er komen hier dagelijks mensen aankloppen met een idee voor een onderscheidend drankje. Maar je kunt een keukenproduct niet zomaar opschalen naar een paar duizend liter. Toen Sebastiaan kwam met het verhaal over zijn Indonesische opa en zijn bijzondere kruidenmengsel, was ik wél meteen geïnteresseerd.”

Moluks kruidenmengsel

Sebastiaan, die eerder Vedett in Nederland op de kaart zette, dronk bij zijn opa en oma als kleine jongen water uit jeneverflessen. Zijn Molukse opa Bobby, die eigenlijk Jacobus Alfons heette, bottelde in die flessen zijn eigen gin met kruiden als kruidnagelen, citroengras, korianderzaad, Javaanse staartpeper, kaneel, jeneverbessen, rozenbottels en venkelzaad. In 2012 klopte Sebastiaan met dat recept aan bij Dick Jansen.

Geholpen door ‘de neus’ en de jarenlange ervaring van Dick, zette hij in 2014 Bobby’s Schiedam Dry Gin in de markt. Inmiddels worden tienduizenden flessen verkocht in meer dan 20 landen.

Kennis beschikbaar

“Wij hebben als Herman Jansen een duidelijke keuze gemaakt”, benadrukt Dick. “We stellen onze kennis beschikbaar aan mensen die een onderscheidend product willen maken. We zijn heel goed in het maken van dranken. En we bottelen hier niet, maar hebben wel verstand van flessen. Zo werken we nu aan een Bobby’s-fles die geschikt is voor in tropische landen!”

Het succes van Bobby’s is deels te danken aan Sebastiaans vrienden uit de reclamewereld die onder andere met het batik-motief Bobby’s gin in één klap herkenbaar maken.

Dick glimlacht: “In 1736 ontstond de gin in Londen door een belastingmaatregel. Nu neemt Schiedam het gin-heft weer in handen.”

Dick Jansen - Jan van der Ploeg

Interview: Janet van Huisstede
Foto: Jan van der Ploeg