Atilla Tavasli maakt scheepsmotoren

Er wordt hard gewerkt in de hal van Nicoverken. Monteur Atilla Tavasli (38 jaar) is druk bezig met het schoonmaken van een enorme cylinderkop van een scheepsmotor. “Van een Wärtsila38”, legt hij later uit. Ook die motor moet weer glimmend en als nieuw de poort uit.

Bij Nicoverken worden scheepsreparaties uitgevoerd, en het bedrijf levert scheepsonderdelen voor de maritieme industrie: aan enorme vrachtschepen tot prachtige jachten. Een daaruit voortgekomen bedrijfstak levert machines en installaties aan de voedings- en drankenindustrie.

Nicoverken aan de Algerastraat begon ooit onder die naam als Zweeds bedrijf, maar is nu al decennia een bekend en succesvol familiebedrijf van de familie Van Krugten.

Reviseren

Atilla legt geduldig uit: “Ik reviseer motoren van schepen. Samen met mijn collega’s maak ik de cylinderkoppelingen schoon, of ik zet er nieuwe in als de oude te ver zijn versleten. Je controleert ook de koppenvoeringen en zuigers. Vaak zijn het type Yanmar-motoren, maar dit keer werk ik aan een Wärtsilä 38. Je meet eerst heel precies door of de machine moet worden gemachineerd. Eventueel vervang je de kleppen, zittingen of geleiders.”

Al 15 jaar

Al sinds 2001 werkt Atilla met veel plezier bij Nicoverken: “Ik ben hier na mijn stage van1 jaar meteen in vaste dienst gekomen, werk hier nu 15 jaar en hoop hier mijn hele leven te blijven!” Zijn ouders kwamen vanuit Turkije in de zestiger jaren naar Nederland. Atilla is in Schiedam geboren en getogen, en volgde zijn MTS-opleiding Installatie en Mechanisatie aan het Zadkine in Rotterdam-Alexanderpolder.

Naar havens over de hele wereld

Atilla Tavasli gaat samen met zijn collega’s de motoren vaak zelf uit de schepen slopen. Het maakt daarbij niet uit hoe groot het schip is. Zo vliegen ze de hele wereld over naar havens in Florida, naar Houston, naar Le Havre in Frankrijk. En ze reizen geregeld naar Antwerpen en Vlissingen. “Sommige motoren tref je in een vreselijke staat aan. Dan is het onze uitdaging om die motor hier naar toe te halen, schoon te maken, door te meten, te repareren, te verven en weer glimmend naar de klant te vervoeren.”

Weer verkocht

In de hal wordt een gereviseerd motorblok opgehesen. Het blok wordt heel precies in de transportkist getakeld. Atilla zit bovenop het blok om alle bewegingen van de takel goed in de gaten te houden. “Ziet er mooi uit hè? Dat noemen we hier intern ‘die is weer verkocht!’.”

Atilla Tavasli

Interview: Janet van Huisstede
Foto: Jan van der Ploeg